perjantai 21. marraskuuta 2014

Kehittymistä kohti esteratoja?

Moi! Nyt monien tallilla kulutettujen tuntien jälkeen ehdin tännekin kirjoittelemaan. Keskiviikkona mulla oli vuorossa puomien nostelua ja lopuksi olin itse se jolle niitä nosteltiin, olin nimittäin Rassella estevalmennuksessa! Näin alkuun, pienen tutustumisen jälkeen toimimme jo aika hyvin parivaljakkona! Rasse on todella opettavainen ja mahtava, muuta ei voi sanoa.

Tosiaan, aluksi olin nostelemassa Monnalle ja Zindille puomeja, sitten oli välissä yksi estevalmennus, jota katsoin hetken kunnes menin laittamaan omaa ratsuani kuntoon. Rasse oli jotenkin kauniimman näköinen ja en vieläkään ole tajunnut syytä siihen, että miksi tajusin vasta keskiviikkona :D.

Olin valmiina hyvissä ajoin, ihmekyllä, sillä haluan tehdä aina kaiken ehkä liiankin perusteellisesti. Mutta parempi niin? Mua ei jännittänyt hirveästi enemmänkin olin tosi innoissani, sillä pääsen hyppimään todella harvoin ja silloinkin ne ovat 40-50cm. Eli ei siis kummoisia, linjoja harjoitellen miniesteillä. Joka on kyllä sinänsä tuonut perusteellisen pohjakoulutuksen, ei siis saa moittia :)

Aloitimme tulemalla lävistäjälle uralta ja loppupäässä lävistäjää oli pieni ristikko. Taisimme tulla ristikon viisi tai kuusi kertaa ja aina yhtä huonosti, joko liian kaukaa tai pohjasta. En nähnyt paikkaa ja huomatessani tulevamme huonoon paikkaan otin pidätteen liian myöhään. Tämä paikkojen näkeminen varmasti kehittyy vähitellen jos Rassella pääsen hyppimään enemmänkin. Viikko sittenhän Pollella lähestyimme ravilla ja mun ei tarvinnut katsoa "kunnolla" paikkaa, joten edellisestä ihan laukalla lähestymisestä on lähes kuukausi.. Sitten mulla oli ongelmana tehdä aivan liian vahva pidäte sisäohjalla esteen jälkeen. Sekä mun myötääminen esteillä oli liian minimaalinen Rassella hyppäämiseen. Moneen asiaan siis piti tottua lyhyessä ajassa, mutta yllättävän hyvin aloin tajuta.
Kuvien puutteessa, laitoin tämän vuoden leiriltä kuvan Pandasta ja minusta estetunnilla. :)

Ristikko tehtävän jälkeen tulimme ristikko-pysty linjaa, johon piti saada viisi laukkaa. Normaalissa ratatempossa se olisi 4, mutta treeneissä hallinta tehtävänä piti saada se 5 eikä yhtään vähempää. Siinä oli kunnolla hommaa! Rasse oli aika innoissaan esteistä ja sain pidätellä jo muutenkin. Muutamalla ensimmäisellä kerralla ekalle essteelle tuli huono ja iso hyppy ja jouduin ottaa paljon kiinni, että saimme viisi mahtumaan pohjaan tultiin, mutta viisi sieltä tuli. Vähitellen aloin tajuta Rassea ja hypyt alkoivat olla kivoja! Näin paikkoja paremmin, laskin rytmiä ja pääsin mukaan hyppyihin. Tehtävässä oli lisänä ratsastaa epämääräinen pääty-ympyrä linjan jälkeen ja sitten kääntää vähän ennen kulmaa pystylle. Mulla ei tule ainakaan mieleen nyt tuliko sille mitään suurempia ongelmia, sain tehtyä ihan hyvän kaarteen ja rytmi pysyi tasaisena. Ainiin! Yksi nootti oli, että en saa hyökätä ennen estettä, vaan odottaa rauhassa.

Tämän tehtävän jälkeen tultiin muutaman kerran yksittäisenä pitkällä lähestymisellä oleva okseri. Mulle siis oikein hyvä tehtävä. Mun piti odottaa, mutta silti pitää laukka aktiivisena. Aluksi en taas nähnyt paikkaa ollenkaan ja sain ohjeeksi ratsastaa enemmän eteen ja laskea rytmiä. Viimeisin hyppy taisi mennä hyvin ja kävelimme hetken kuunnellen seuraavaa ratatehtävää.

Rata oli koostettu osista mitä olimme valmennuksen aikana menneet. Nyt vain se pääty-ympyrä jätettiin 3. esteen jälkeen pois ja 5.esteen jälkeen tulimme vielä linjan uudestaan. Esteet olivat varmaankin 50-70/75cm. Rata meni hyvin, yhtäkään todella huonoa hyppyä ei tullut jos oikein muistan.

Mulla oli niin kivaa! Pääsin hyppäämään kunnolla ja Rasse on ihan mahtava opetusmestari. Sanoinkin Monnalle valkan jälkeen, että Rasse on sellainen joka tekee juuri sen mitä ratsastaja pyytää, hyppää ihan mistä tahansa; läheltä ja kaukaa. Jos hyppy oli huono ratsasta saa katsoa peiliin ja korjata itse ja eritoten miettiä sitä mikä meni vikaan ja miten korjaan.

Pitää siis muistaa myödätä enemmän, odottaa rauhassa istunnalla mutta ratsastaen aktiivisesti, sekä mulle tärkeää on tässä vaiheessa laskea askelia, vaikka ääneen.

Tallilla järjestetään joulukuussa harjoitus/seuraestekisat ja saan niihin osallistua Rassella! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti